Weg van Big-Tech! Hoe dan?
Ik vind dat argument van die partijen die maar zeggen: "We moeten ook onze stem laten horen, want er zitten mensen" niet meer kunnen. Je hebt geen stem / geluid op een platform waar onwelgevallige geluiden door algoritmes worden weggemoffeld. X is geen platform (meer) voor pluriforme uitwisseling van ideeen of maatschappelijk debat. Het is een diep diep gekleurd propagandakanaal voor de tech bro's die niets goeds met de wereld voorhebben.
Organisaties die daar nog iets te zoeken hebben zijn zo fucking naïef! Of aandachtsgeil!
Organisaties moeten hun tijd besteden aan het schrijven van goede nieuwsbrieven en het opbouwen van een eigen mailinglist. Ze moeten zelf gaan podcasten of iig meedoen aan podcasts van anderen. Ze moeten hun geld besteden aan advertenties in huis-aan-huis en buurtkranten ipv aan microtargetted tech. Ze moeten vooral stoppen met hun bereik als KPI voor succes te zien.
Social Media is tof en leuk voor particulieren die leuk met vrienden foto's en filmpjes willen delen, maar voor organisaties is het gewoon fucking luiheid om op die manier wat bereik te verwerven (of zelfs in te kopen).
Het is niet verwonderlijk dat er in NL totaal geen links geluid noch enige mobilisatie van protest is. Linkse partijen die al hun ballen op X zetten bereiken geen mensen. Hoogstens een journalist of een collega. GL/PVDA/Christenunie bereiken helemaal niemand die ze zouden moeten bereiken. Loop de straat op en vraag of iemand nog iets van ze gehoord heeft onlangs? Nada noppes!
Ik vraag me af of mensen naar het Fediverse verwijzen echt helpt: Ze bereiken daar alsnog maar weinig natuurlijk en is het ook super moeilijk om buiten je bubbel te komen. Baat het niet, dan schaat het niet zou je denken... Dus maak vooral een account aan op Mastodon, maar temper je verwachtingen.
De strategie die organisaties wel zou helpen is de volgende:
1) Bouw aan een eigen distirbutieplatform met een eigen bereik. Gebruik tools waar je zelf controle hebt over wie je ermee bereikt en probeel afhankelijkheden en lockins te vermijden. Begin vandaag nog een mailinglist (iedereen heeft e-mail), maak een sectie op de eigen website waar korte updates (blogs) gepost kunnen worden (en om naar te linken) en start een app-groep (voor het meest betrokken deel van je netwerk).
2) Ga actief op zoek naar nieuwe mensen die je wilt bereiken. Leuk dat je een mailinglist hebt met 10.000 mensen in je bubbel, maar focus je op je missie om van 10.000 naar 20.000 te gaan: Waar loop je die mensen tegen het lijf? Hoe overtuig je ze om jouw verhaal te gaan volgen? Denk ook offline: Stickers, flyers, posters en gebruik QR-codes (ja, het werkt en mensen vinden het leuk).
3) Segmenteer je publiek en pas je communicatie aan: "Volgers" volgen jouw organisatie waarschijnlijk om veel uiteenlopende redenen. Misschien uit interesse of ze zijn benieuwd, maar ga er niet vanuit dat iemand die je volgt jouw standpunt of zaak ook onderschrijft. Je "Achterban" zijn de mensen die het toch al met je eens zijn. Hen hoef je niet meer te overtuigen, bespaar je de moeite, maar activeer ze, voed ze en vertel ze over het harde werk dat je verzet. Richt je bij de achterban op het verwerven van meer structurele steun zoals een lidmaatschap, donaties of participatie bij campagnes en evenementen. Ten slotte de "ambassadeurs": Geef hen een VIP-treatment: Vertel ze vooraf wat er de komende tijd in de pijplijn zit. Geef ze exclussieve informatie/content die ze kunnen gebruiken bij het verspreiden van jouw verhaal. De ambassadeurs zijn de sleutel tot punt 2.
3) Kies voor impact: Aantallen doen ertoe, maar zijn wel relatief. Het bereiken van 1 podcastluisteraar is effectiever dan 100 mensen die de nieuwsbrief ontvangen (en misschien maar deels lezen). En 100 nieuwbriefabonnees hebben waarschijnlijk weer meer impact dan 10.000 volgers op social media. Stuur vooral niet op clicks en visits (deze kunnen zomaar komen aanwaaien), maar op het aantal reacties, feedback en bijdragen die jouw publicaties losmaken.
4) Is de boodschap urgent? (ja, écht uregent): Gebruik een chatgroep (Signal) om je achterban te activeren. Is het niet urgent? Laat ze met rust voordat ze blind worden voor overdaad aan berichten die ze per dag moeten verwerken. Liever af en toe een goed verhaal dan een dagelijkse overdosis.
Is het makkelijk om een communicatiestrategie zonder X, Meta of Google te ontwikkelen? Nee, absoluut niet. Er is geen one-stop-shop waar je even met gemak je doelgroep kunt bereiken, zoals dat wel kon op die "mooie" Big-tech platforms. Maar échte doorzetters kunnen gewoon heel effectief communiceren met hun achterban en investeren daarmee in een duurzame relatie die niet makkelijk meer verstoord kan worden door een of andere Tech-gek of politieke wind.