Hoe staat het ervoor met Blip?

Vandaag is het 1 jaar geleden dat Blip BV is opgericht en dus is het tijd voor een update. Er is een hoop gebeurd, en ook weer niet. Hieronder staat het hele verhaal. Het is een hele lap tekst, dus hier even de TL;TR> BLIP staat er niet zo best voor. Ondanks de potentie zal ik eind van dit jaar de stekker uit BLIP moeten trekken. Dit doe ik met pijn in mijn hart, vandaar dat ik hierbij een oproep doe aan alle mensen die afgelopen jaar interesse getoond hebben in BLIP. Kun jij mij helpen om BLIP nieuw leven in te blazen? Weet je een goede samenwerkingspartner, co-founder, een (subsidie)potje, een project, etc? Neem dan snel contact met mij op!

Maar eerst even terug naar het begin: Hoe is BLIP ook alweer ontstaan?

Als podcasts-fan van het eerste uur (ik bouwde in 2006 al een podcastplatform) heb ik me echter altijd verbaasd over het gebrek aan innovatie op het gebied van online audio. Ja, podcasting heeft het mogelijk gemaakt dat iedereen snel en eenvoudig eigen online audioproducties kan verspreiden, maar veel meer dan een vorm van radio-on-demand is het eigenlijk ook niet.

Als je kijkt naar de mogelijkheden van een mobiele telefoon, smart speaker of laptop dan moet er toch meer mogelijk zijn dan alleen een lange opname beluisterbaar maken. Mogelijkheden tot interactie, non-lineaire vertelvormen en personalisatie worden nauwelijks benut.

In 2019 ben ik daarom begonnen met de ontwikkeling van BLIP. Het uitgangspunt van BLIP is dat je er korte audio-opnamen op kunt delen met je volgers. Als mensen meerdere mensen gaan volgen ontstaat er een soort persoonlijk radiostation. Alle bijdragen van de mensen die je volgt worden namelijk één voor één in een persoonlijke stream opgenomen. Door mogelijkheden te bieden om (met je stem) te reageren op blips, items die je niet leuk vindt over te slaan of door te klikken naar iets wat je nog niet kent, ontstaat een hele nieuwe luisterervaring.

Blip uitgelegd in 1 minuut

Met eigen middelen en een berg enthousiasme heb ik samen met vriend en programmeur Joost Lubach een eerste prototype ontwikkeld. Met een zelf-samengestelde playlist van audio-columns, radio-items en andere korte rubriekjes hebben we het idee getest en wat bleek: Het was heel leuk om naar te luisteren. Leuk voor onderweg, als je geen zin hebt ik een lange diepgaande podcast en als je wat anders wilt dan een kale muziek playlist. Het werkte goed en we voelden dat we aan de wieg stonden van een unieke nieuwe vorm van social-audio.

Met hulp van UX designer Niek Dekker hebben we het concept verder uitgewerkt en de app doorontwikkeld met als doel BLIP met meer mensen te kunnen testen. In November 2019 hebben we een borrel georganiseerd en allemaal vrienden, podcasters en radiomakers die we uit ons netwerk kenden uitgenodigd om BLIP ook te gaan gebruiken. In besloten kring hebben we veel geëxperimenteerd en nieuwe dingen geleerd waar we zelf nog niet aan gedacht hadden.

Tegelijk met de beta-lancering hebben we contact gezocht met verschillende uitgevers, omroepen, dichters, cabaretiers en andere creatieve mediamakers. Veel mensen waren enthousiast en hebben hun medewerking toegezegd om in de pilot mee te doen en materiaal op Blip te posten. Sommigen hadden al materiaal dat direct op Blip geplaatst kon worden, anderen hebben speciaal voor Blip materiaal gemaakt.

Omdat we BLIP in de app-store wilden publiceren hebben we eind 2019 ook een BV opgericht om de ontwikkeling van BLIP in onder te brengen. Behalve dat dat juridisch handig was (bijvoorbeeld omdat we met muziekrechten en copyrights te maken hebben) was onze verwachting ook dat we BLIP zouden kunnen uitbouwen tot een winstgevende onderneming. Het enthousiasme van iedereen was zo groot! Wat kon er nog misgaan?

Stand van zaken

Maar toen brak begin 2020 Corona uit. Omdat we met BLIP nog geen inkomsten hadden moesten we even terugvallen op onze freelance opdrachten om de boel thuis ook draaiende te houden. Deze periode van lock-down, thuisonderwijs en onzekerheid hebben de ontwikkeling van BLIP laten instorten.

En dat is de situatie waar BLIP nu nog steeds in verkeerd: Het platform is bijna af en goed genoeg om door meer mensen gebruikt te worden. We hebben nu ca 250 test-accounts en er staan ook nog zo’n 2500 mensen op de wachtlijst die zich hebben aangemeld op https://blip.audio/.

Helaas is de situatie ook dat we geen middelen meer hebben om zelf verder in BLIP te investeren. Joost is wegens zijn andere werkzaamheden niet meer in staat mee te helpen met BLIP en mijn eigen buffer is de afgelopen maanden ook geslonken tot een punt dat er niet veel meer te investeren valt.

De afgelopen maanden heb ik met verschillende investeerders en fondsen gesproken om te kijken of er interesse is om in BLIP te investeren. Veel investeerders vinden het nu nog te riskant. Alhoewel ze enthousiast worden van het product dat we tot nu toe hebben neergezet, zien ze ook de risico’s en beren op de weg die om van BLIP een wereldwijd succes te maken. En bij subsidiefondsen valt BLIP steeds tussen wal en schip. Voor fondsen die investeren in technologische ontwikkeling is BLIP niet spannend genoeg en cultuurfondsen investeren liever in de creatieve makers i.p.v. in een platform in wording.

Dus hoe nu verder? Ik heb het gevoel dat we met BLIP iets unieks in handen hebben. Een platform waar je kan luisteren naar van alles en nog wat: Van poëzie tot persoonlijke verhalen, van nieuws tot muziek en nog veel meer. We hebben er duizenden euro’s en talloze uren in geïnvesteerd. Iedere keer dat ik de app open wordt ik opnieuw super enthousiast over de mogelijkheden en de (nog) onbenutte kansen met dit nieuwe medium. Maar het aan de gang krijgen van een nieuw sociaal medium is geen kattepis. De community heeft veel aandacht nodig en aan de app moet doorontwikkeld kunnen worden om het potentieel ervan te kunnen benutten.

Als het niet lukt om voor het eind van het jaar nieuwe energie in BLIP te pompen en een manier te vinden om BLIP door te ontwikkelen, dan ben ik genoodzaakt de stekker er uit te trekken. Hoe balen dat ook is.

BLIP zoekt hulp!

Mijn vraag is dus vrij concreet: Wil en kan jij BLIP helpen? Of weet je iemand of een organisatie die dat misschien wil?

Om BLIP in leven te houden is tenminste € 10.000,= euro nodig. Dat is voldoende om het komend jaar de administratie, hosting- en BUMA-kosten te dekken en om nog een paar kleine stapjes te kunnen zetten die nodig zijn om de app voor iedereen beschikbaar te maken in de app-stores.

Natuurlijk is €10.000,= niet genoeg om de toekomst van BLIP te garanderen. Maar het geeft wel wat speling om te zoeken naar een nieuwe vorm waarin BLIP bestaansrecht heeft: Als bedrijf, onderdeel van een andere club of misschien in een andere vorm. Het zorgt ook voor tijd om nieuwe mensen te vinden die samen met mij hun schouders onder BLIP willen zetten, om een community van enthousiaste blippers te bouwen en om door te kunnen experimenteren met het eerste en enige micropodcastingplatform van Nederland.

Zie jij kansen voor een eigenwijs audio platform? Wil je sponsor worden van BLIP en op de voet kunnen volgen waar het heen gaat? Zie je mogelijkheden tot een samenwerking? Leuk project? Of heb je een andere manier waarop je denkt BLIP in leven te kunnen houden? Laat het me snel weten, want de tijd dringt!

toon@blip.audio
06-26062740
https://www.blip.audio/

PS. Ben je tot hier gekomen en ben je nog steeds geïnteresseerd? Misschien wil je BLIP dan wel eens proberen! Hier staan instructies over hoe je de beta versie kunt proberen: https://blip.audio/beta

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *